czech flagslovakia flag
Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
(Po-Pá, 8-16 hod.)
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Dopravu máte ZADARMO
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Ako na nespavosť a čo všetko urobiť pre zdravý spánok?

Ako na nespavosť a čo všetko urobiť pre zdravý spánok?

V tomto článku si podrobne rozoberieme, čo všetko by sme mali urobiť pre zdravý, pokojný a dostatočne dlhý spánok a ako sa prípadne vyhnúť nespavosti.

Čo je nespavosť?

Nespavosť čiže insomnia je porucha spánku, kedy človek nemôže zaspať alebo sa počas noci často prebúdza v dnešnom svete je toto naozaj veľkým problémom u nie práve malého percenta ľudskej populácie.
Je to pravdepodobne tým, že dnešná doba a každodenný život je veľmi uponáhľaný, plný stresu, práce a chýba v ňom dostatok odpočinku, zdravého relaxu a spánku.

Ľudia potom v krajnej a veľmi unavené núdzi vyhľadávajú lekára, ktorí by im mohli pomôcť a predpísali by im nejaké prášky na spanie. Poďme sa ale spoločne pozrieť, či ak existujú iná a pre Vás určite aj príjemnejšie riešenia. Nie každý to totiž vie, ale u niekoho môžu prášky na spanie vyvolávať stavy, kedy sa človek cíti veľmi nesvoj, môže mať desivé predstavy alebo sny a nepríjemne sa mu dýcha.

Nespavosť môžeme rozdeliť na krátkodobú, akútne alebo dlhodobú (chronickú).

Krátkodobá nespavosť

Krátkodobú čiže prechodnú nespavosťou myslíme samozrejme to, že sa Vám napr. Pár dní nepodarilo spať dostatočne dlho, či už kvôli pracovnej vyťaženosti, mnohých myšlienkam v hlave či choroby. Tento druh nespavosti môže mať ale tiež pomerne fatálne následky. Medzi tie miernejšie problémy, týkajúce sa krátkodobé nespavosti, patrí porucha nálady alebo znížená rozumová funkcie. Kvôli týmto problémom pravdepodobne nebudete v práci zrovna najvýkonnejším zamestnancom. Avšak o mnoho horšími problémami môžu byť nedostatočná bdelosť a znížený postreh. V tomto prípade môže byť naozaj veľmi nebezpečné napríklad sadnúť za volant a ísť nejakú dlhšiu trasu. Znížený postreh je jedným z najčastejších príčin automobilových nehôd.
To znamená, že ak sa cítite naozaj unavení a nie ste vo svojej koži, snažte sa vyhnúť riadenie automobilu.

Akútna nespavosť

Akútna nespavosťou rozumieme insomniu, ktorá trvá až 4 týždne. S týmto druhom nespavosti je dobré zájsť k lekárovi a poradiť sa s ním, či je potrebná liečba, alebo nespavosť vznikla na základe nejakého zložitejšieho obdobie, ktoré už je u konca.

Dlhodobá (chronická) nespavosť

S tretím typom nespavosti a síce s dlhodobou čiže chronickou nespavosťou už je to o niečo horšie. Tu sa jedná o nespavosť, ktorá trvá viac ako 4 týždne. Ľudia, ktorí trpia chronickou nespavosťou sú pomerne často vystavení riziku vzniku závislostí. Závislosť začína napríklad nadmerným pitím kávy alebo energetických nápojov, ale môže prechádzať až k alkoholizmu alebo závislosti na práškoch na spanie. Všetci vieme, ako tieto stavy môžu byť pre človeka nebezpečné až smrteľné.

V stave chronickej nespavosti je dôležité zachovať "pokojnú" hlavu a pozitívne myslenie. To nám totiž môže náš vytúžený kvalitný spánok dopriať. Ovšem ľudská psychika je zradná vec a veľa ľudí sa dostáva v chronickej nespavosti hlbšie a hlbšie práve preto, že si už vopred hovoria, že sa určite zase nevyspí pod.

Ak sa Vám toto stáva, pravdepodobne si dosť rýchlo narušíte správnu spánkovú hygienu a môže dôjsť až k stavom úzkosti a vážnejším psychiatrickým problémom.

Nespavosť podľa zamerania

Nespavosť môžeme pozorovať aj u tehotných alebo dojčiacich žien či u detí.

Nespavosť v tehotenstve

V tehotenstve je spánok veľmi dôležitou zložkou. Telo nastávajúce matky denne vynaložia veľa energie a sily k tomu, aby sa dieťaťu dobre darilo a všetko išlo ako po masle. Napriek tomu sa u niektorých žien objavuje problém s nespavosťou.
Tento problém má za príčiny aj stres a nervozitu, čo je úplne logické, pretože žene sa týmto stavom dosť možno mení celý život. To znamená, že tu ide tak o fyzickú námahu, ako aj o tú psychickú. U niektorých žien sa v čase tehotenstva objavovali aj nočné mory, ktoré premietali niektoré problémy z ich reálneho života aj napriek tomu, že nikdy pred tým na nočné mory netrpeli.

A prečo ešte majú tehotné ženy problémy so spánkom?

Je to jednoduché. Príval hormónov v ženskom tele spôsobuje okrem iného aj úzkosti a náladovosti, podráždenosti. Keď žena začne sledovať, ako jej bruško rastie, začne logicky aj uvažovať a trochu panikáriť, ako bude prebiehať pôrod. To je asi najčastejšia príčina nespavosti u tehotných žien.

Dobrou metódou na upokojenie je úplne vypnúť a pokojne si aj vziať pár dní voľna v práci. Doma potom prečkáte v pokoji a izbe únavné stavy a pocity psychickej záťaže.

Nespavosť u detí

U detí sa nespavosť prejavuje, alebo rieši viac špecificky. Doba spánku, ktoré deti potrebujú sa mení podľa veku. U novorodencov je to až 18 hodín denne. Ako teda spoznáme, že naše dieťa trpí nespavosťou?

Ak sa kojenec často budí a plače, je to úplne normálny jav. Dieťa totiž už nie je v maminej brušku, a tak sa môže cítiť osamotene, alebo má napríklad hlad. Toto za nespavosť nepovažujeme.

Postupom času, keď dieťa rastie, pribúda viac fáz pokojného spánku, avšak tieto fázy môžu byť narušované nočnými morami, ktoré môžu byť sprevádzané aj krikom alebo plačom. To tiež nepovažujeme za nespavosť a tento jav časom pominie.

Najčastejšie poruchy spánku vznikajú na základe zlých uspávacích návykov. To znamená, že ak si dieťa zvykne, že zaspáva zásadne pri hojdanie v náručí alebo pri dojčení, môže mu v neskoršej dobe robiť problémy zaspať iným spôsobom.

Ďalším problémom môže byť, že mamička bola s dieťaťom prakticky celý deň a jej dieťa je na ňu tak veľmi zvyknuté, že odmieta pripustiť, aby sa mamička na chvíľu vzdialila a často sa tak budí a dožaduje sa mamičkinej prítomnosti. Aby ste sa tomuto javu vyhli, musíte byť dôslední a dieťa zvykať na to, že s ním nebudete stále a že musí zaspať aj bez rituálov. Skúste teda dieťa uložiť do postieľky a odísť skôr, než zaspí. Áno, chvíľu možno budete počuť plač a nesúhlas, ale skúste vytrvať.

V predškolskom a školskom veku už sa spánok u detí zrovná a v noci sa skôr neprobouzejí a spia kľudným a dlhším spánkom.

Príčinnú ich nespavosti alebo námesačnosti môže byť rodinný stav a problémy. Ak Vaše dieťa celú noc nemôže poriadne zaspať, zamyslite sa nad tým, či ak nie je vystavované nejakému stresu v škole či v rodine. Deti sú viac citlivé a chápavé, než si myslíme a je potrebné ich od stresových situácií držať ďalej.

Posledné príčinou nespavosti u detí môže byť narušenie spánkovej hygieny, kedy dieťa pred spaním dlho sleduje televíziu alebo počítač. Tieto prístroje, ich žiarenie, zvuky a relácie môžu vyvolať v mozgu dieťaťa aktivitu, ktorá im bráni zaspať. Obmedzte teda tento zvyk a skúste dieťa prinútiť, aby si pred spaním napríklad čítalo.

Ak nespavosť nezmizne alebo sa neupraví, vyhľadajte lekára, ktorý Vám poradí prípadné medikamenty alebo čaju, ktoré by dieťaťu mohli pomôcť.

Čo všetko môžu byť príčiny nespavosti?

Príčin môže byť naozaj veľa. My si tu vymenujeme tie najdôležitejšie a najznámejšie a poradíme si, ako im predchádzať a nespavosti sa pokiaľ možno vyhnúť.

1) Nevyhovujúce a zlá životospráva

Tento bod môže hneď za niekoľko problémov a chorôb ľudského organizmu. Je dôležité, aby človek jedol zdravé pokrmy, vyhýbal sa zlozvykom ako je fajčenie, nadmerné pitie alkoholu. Avšak veľmi dôležité je tiež obmedzovať dlhodobú prácu na počítači, alebo vedieť relaxovať.

Ak chodíte do práce napríklad v 7 ráno a hneď od rána musíte riešiť dôležité a náročné úlohy až do konca svojej pracovnej doby, samozrejme sa to na Vás môže podpísať a ocitnete sa v stave stresu.

Teraz si hovoríte: "Áno, to je predsa normálne, že musím pracovať." Lenže ide o to, že keď odídete z práce, mali by ste všetky pracovné myšlienky nechať vo vnútri budovy, kde pracujete a začať premýšľať, ako si urobiť zvyšok dňa čo možno najpríjemnejšie.

Ak svoje myšlienky na prácu a povinnosti nedokážete utlmiť, mohol by nastať efekt psychického vyčerpania, u ktorého je nespavosť len jedna z niekoľkých nevýhod. Naše psychické zdravie je veľmi dôležité a mali by sme dbať na to, aby bolo čo najlepšie a najvyrovnanejšie. Ak nemáme v poriadku psychiku, postupne začneme byť chorí aj fyzicky a niektoré prípady môžu dopadnúť až fatálne.

Ak musíte ísť po práci nakupovať, nevadí. Pozrite sa po nejakom kúsku oblečenia alebo doplnku, ktorý by Vám urobil radosť. Sadnite si v nejakom príjemnom bistre a dajte si chutný a zdravý šalát.

Po príchode domov si pokojne môžete naliať pohár dobrého vína, napustiť si vaňu a odpočívať. Áno, všetky tieto maličkosti Vám výrazne pomôžu zbaviť sa stresu, úzkosťou a pohladiť tak svoju psychickú stránku.

Skrátka musíte každý deň, aspoň na chvíľku vypnúť a všetky starosti hodiť za hlavu. Ak sa Vám toto bude dariť, verte tomu, že Vaše nespavosť sa zmiernia alebo zmiznú úplne.

2) Zlé podmienky pre spánok

Áno, aj toto je pomerne logický bod k zamysleniu. Ak sa cítite, že nie ste v strese a všetko je fajn, ako je možné, že nemôžete spať?

Dôvodom môžu byť nevyhovujúce podmienky pre spánok. Hovoríme tu o zle zvolenej matrac, vankúšoch alebo dokonca o zle postavenom nábytku.

Môže sa totiž stať, že Vaša posteľ je natočená jednou stranou k stene a Vám to podvedome nevyhovuje, a preto sa prebúdzate.

Skúste si raz za čas posteľ trochu premiestniť a sledujte, či ak sa na Vašom spánku niečo zmení.

S výberom matraca si môžete poradiť buď sami alebo sa skúste poradiť s Vaším lekárom / ortopédom, ktorý druh zvoliť, aby Váš spánok bol kvalitný.

Ďalšie zlou podmienkou pre spánok môže byť hluk a dianie okolo Vášho bývania. Táto príčina je pravdepodobne najdrahšou, pretože ak sa uistíte, že nemôžete spať práve kvôli tomu, že počujete prechádzajúce autá, električky a pod., Najlepším riešením je presťahovať spálni do inej izby a alebo sa odsťahovať do úplne iného bývania.

3) Choroby, ochorenia

Veľký podiel na zlom spánku môžu mať rôzne choroby, či už máme na mysli krátkodobé, alebo chronické a dlho trvajúce.

Ľudia zle spia, ak majú bolesti. To môže trochu súvisieť aj so správnym výberom spálňového nábytku a matracov. Ale ďalším dôvodom zlého spánku sú dýchacie problémy. Určite každému z nás sa niekedy stalo, že sme mali nádchu a upchatý nos a kvôli tomu sme viacmenej prebdeli noc.

Niekomu v tomto stave pomáha mať vysoký vankúš, ale pozor na to. Pri použití vysokého vankúše v dobe prechladnutia, nádchy a kašľa vystavujete svoje telo riziku prieduškovej ochorenie, ktoré je po prvé veľmi nepríjemné a po druhé si tým akurát predĺžite dobu, kedy sa prakticky nevyspíte, pretože miesto upchatého nosa celú noc prokašlete.

Čo sa týka chronických ochorení, najčastejšou príčinnú nespavosti v tomto odvetví býva astmu alebo rôzne alergie. Ak trpíte jedným z týchto dvoch ochorením, je na mieste vyhľadať svojho lekára a poradiť sa s ním, či je vhodné začať na noc užívať antihistaminiká (lieky proti alergiám) alebo nejaké iné prípravky pre zlepšenie dychu.

Ako teda skončiť s nespavosťou?

Ako sme si už spomenuli v predchádzajúcich odsekoch, ak máte problém s insomniou, je určite vhodné a na mieste vyhľadať pomoc lekára. Možno nie ste fanúšikom farmaceutického priemyslu a nechcete na všetko užívať chemické prípravky a pod. To vôbec nevadí, pretože lekár vám môže ponúknuť liečivá, ktoré sú úplne z prírodných látok.

Bohužiaľ nie je na mieste čakať, že hneď prvý odporúčaný liek nám zaberie na jedničku, pretože každý človek je unikát a každému vyhovuje niečo iné. Nebojte sa teda liečebné metódy striedať, ak Vám tá predchádzajúca nesadla.
Medzi najčastejšie používané prírodné látky proti nespavosti sa radia nasledujúce byliny:

  • Kozlík Lekársky
  • vlnené klbko
  • levanduľa Lekárska
  • medovka Lekárska

Ako na to?

Ak chcete si skúsiť pomôcť sami v pohodlí domova, obstarajte si spomínané bylinky a riaďte sa nasledujúcimi pokynmi.

Čaju alebo kvapky z valeriány lekárskej.

Obe varianty si môžete ľahko zakúpiť v akejkoľvek lekárni alebo špecializovaných obchodoch, ale čaj si taktiež môžete pripraviť aj doma.

Kozlík Lekársky dokáže upokojovať nervy, čím uľahčuje zaspávanie a tiež dokáže náš spánok predĺžiť. Čaj z tejto byliny urobíme tak, že si zoženieme koreň tejto byliny, z ktorého jednoducho robíme odvar.

Neľakajte sa, pravdepodobne Vám Kozlík nebude voňať. Avšak za jeho blahodárne účinky to určite stojí.

Bylinkový čaj s trochou tej Santom.

Pre lepší spánok stačí do akéhokoľvek bylinkového čaju pridať trochu sušené vlnené klbko. Tu je to s vôňou na lepšej ceste. Ak nie ste fanúšikom bylinných čajov, tu si môžete sušenú Santa dať do bavlneného vrecúška a umiestniť pod vankúš. Jej vôňa má naozaj veľmi upokojujúce účinky. Avšak pozor, táto bylinka veľmi vonia našim mačacím miláčikom. Ak máte doma mačku, pravdepodobne Vám vrecúško dlho nevydrží, pretože mačky Santa milujú tak veľmi, že sa s Vami určite nebudú chcieť podeliť.

Najobľúbenejšie fialová pomocníčka Levanduľa Lekárska

Je to opäť veľmi jednoduché. Táto bylina je obľúbená hneď v niekoľkých smeroch. Ľudia ju používajú ako dekoráciu do bytov. Ďalej sa hojne využíva v kozmetickom priemysle vďaka svojim protizápalovým schopnostiam, ale jedným zo všetkých odvetví je práve liečenie nespavosti. Všetci asi vieme, že levanduľa má naozaj príjemnú a upokojujúcu vôňu. Táto vôňa nám navodzuje dobrú náladu a tým nás aj skvele pripraví na pokojný a príjemný spánok.

Sušenú levanduľu môžeme spracovať opäť do čaju, kde ju jednoducho vylúhuje. Tiež môžeme opäť vytvoriť bavlnený vrecúško, kam levanduľu nasypeme, ale mimo to môžeme z levandule robiť napríklad veľmi chuťovo zaujímavé limonády. Obľúbenou kombináciou je levanduľa s citrónom. Určite nebudete ľutovať.

Medovka Lekárska - naše upokojujúce princezná.

Medovku asi tiež všetci poznáme. Jej citrusová vôňa a medová chuť je pre ňu typickú a aj z tejto bylinky si môžete doma pripraviť lahodný čaj, alebo ju môžete dokonca využiť aj ako ozdobu pri pečení dezertov apod. Medovka z človeka skvele odplavuje vlny stresu a upokojuje pred spaním.

Je dokonca tak šetrná, že ju môžu užívať aj tehotné a dojčiace ženy.

Nespavosť a Homeopatiká

Aj v tomto prípade Vám môžu pomôcť aj homeopatiká. Avšak užívanie homeopatík z dôvodu nespavosti je vhodné až vo chvíli, keď nespavosť trvá dlhšie ako 4 týždne.

O užívaní homeopatík je určite vhodné poradiť sa s lekárom.

Na nespavosť existuje hneď niekoľko druhov homeopatík. Medzi najznámejšie patria:

  • Arnica Montana- Vhodná po fyzickej námahe či operácii
  • Coffea Cruda- Upokojuje a uvoľňuje od neustáleho toku myšlienok.
  • Ignatia Amara- Vhodné proti nespavosti z dôvodu sklamanie či zármutku.
  • Rhus Toxicodendron- Vhodné pri nespavosti z dôvodu bolestí kĺbov a svalov
  • Nux Vomica- Vhodné pri nespavosti z dôvodu stresu, či nadmernej konzumácii alkoholu a liekov.

Samozrejme že homeopatík existuje o mnoho viac. Pokiaľ Vám nevyhovuje ani jeden z uvedených, zájdite si za svojím lekárom, ktorý Vám ponúkne ďalšie možné riešenia problému nespavosti.

Pevne veríme, že Vám tento článok dokázal odpovedať na Vaše otázky ohľadom nespavosti a môžete tak začať svoj problém riešiť už v počiatkoch. Hlavne nezabudnite na to, že trocha toho relaxu každý deň je základ!

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi